Co jest komunikatem w social media?
Gdy patrzymy na portale społecznościowe, można by powiedzieć, że rozwój komunikacji między ludzkiej zatacza koło i coraz częściej komunikujemy się symbolami i obrazami.
Co jest komunikatem w social media? Treści tekstowe również zamiast się rozwijać skracają się, uproszczają do słownictwa wchodzi język hipertekstowy – linki i tagi. Pisał o tym na Socialnetach Krzysiek Nowakowski. „Czy wracamy do społeczeństwa obrazkowego?” Świadczyć to może o tym, że przekaz staje się bardziej emocjonalny, coraz bardziej dwuznaczny i otwarty o różnorodną interpretację. Język mediów społecznościowych nie jest jednolity zależy w głównej mierze od użytkowników oraz ich otoczenia.
Coraz częściej komunikacja następuje za pośrednictwem łączenia tekstu i obrazu, lub filmu i tekstu.
Okoliczności technologiczne dostarczają zupełnie nowe formy komunikatów takie jak check-iny – (czyli oznaczanie swojej lokalizacji w danym miejscu) Komunikatem może być polubienie innej treści, zmiana zdjęcia profilowego, częstotliwość wpisów czy choćby używanie samego kanału. Gdy ktoś zamieszcza zdjęcia na portalu społecznościowym przekazuje informację, nie tylko o tym co robi, może przekazywać informację gdzie przebywa, z kim (oznaczenia) jakim telefonem wykonał zdjęcie oraz opisać zdjęcie tagami i własnym opisem.
Zwykły komunikat niesie za sobą cały strumień informacji które służą do jego zrozumienia.
Często język hipertekstowy przebija się też do codziennego słownika internatów. Rozmawiające osoby przywołują różne koncepty – memy internetowe), często są to odniesienia do filmów znajdujących się w internecie czy innych treści które mogą mieć przeróżną genezę. Rozumienie znaczenia takiego hiperłącza jest możliwe jedynie gdy pozna się pełne źródło. Tego typu nawyki językowe sprawiają, że użytkownicy przenoszą swój język także do świata codziennego, tworząc wspólny dla siebie system symboli i odniesień.
Komunikacja w social media to też pokazywanie innym swoich nawyków konsumpcyjnych.
Co lubię zjeść, gdzie chodzę, jaki mam samochód, gdzie jeżdżę na wakacje i z kim spędzam wieczory – wszystko pełni tu rolę komunikatu. Jest to używane zarówno jako element autoprezentacji oraz służy innym do pochopnego oceniania danej osoby.
Język komunikacji internetowej cechuje też jego prostota przekazu i mała objętość treści – mniej popularne są długie teksty czy godzinne filmy, komunikaty są krótkie i treściwe, przez społeczność internautów doceniane są zwłaszcza te błyskotliwe.
Porozumiewanie się na portalach social media ma być więc przede wszystkim szybkie i łatwe (wygodne)
Warto też zwrócić uwagę na coraz częstsze używanie urządzeń mobilnych, w których długość komunikatu czy sposób jego tworzenia ma dodatkowy wpływ na wygląd całej komunikacji. Komunikat ma być przede wszystkim skuteczny, jego estetyka schodzi więc na dalszy plan.
Większość portali społecznościowych daje możliwość ocenienia oglądanej treści, ma to na celu rozróżnienie wpisów na lepsze i gorsze. Tego typu miernik popularności może mieć kilka zastosowań. Po pierwsze, użycie tego mechanizmu w algorytmie pozwala na promowanie przez portal treści wysoko ocenianych. Po drugie jest to wskazówka dla internauty odnośnie tego jak treść oceniania jest przez innych. Ocenianie treści w standaryzowany sposób, może w dużym stopniu wpływać na to jak sami ocenimy wpis.
Podsumowując. Wymiana informacji na portalach społecznościowych ma swoją szczególną specyfikę, różni się ona w zależności od rodzaju portalu jednak we wszystkich przypadkach można zauważyć większe nacechowanie emocjonalne, większą rolę obrazu oraz techniczną formę przekazu (hasztagi linki itd)